Cântece la
Marea Egee
Marea
răscoleşte amintiri, gânduri şi vise care zac adânc în
subconştientul poetei şi care, în graba vieţii cotidiene, nu au
şansa să iasă la iveală pe primul plan şi sunt
condamnate la uitare.
Noaptea de
cerneală înghite depărtarea;
"Marea, plămân albastru, respiră zgomotos,
Vântul răscoleşte adâncuri de memorii;"
(Cântece... 13)
şi de
asemeni:
"Amintirea
mă poartă de mână-
Visul pierdut revine călător;
O, albă lumină!
O, umbră divină!"
(Cântece... 8)
Într-un interviu
anterior, Flavia Cosma, o minunată poetă creştină, spunea:
Mă simt
în siguranţă când mă aflu în mijlocul atâtor frumuseţi
divine, şi consider că inspiraţia este tocmai această
legătură între Dumnezeu şi noi, oamenii, ca un moment de
graţie în univers."
Nu e deci de
mirare că autoarea, aflându-se în insula Rhodos în faţa infinitelor
taine ale naturii, îşi înalţă gândul cu admiraţie şi
cucernicie spre Creatorul ei, înspre marele Lui mister, despre care Albert
Einstein spunea:
"Aş
dori să cunosc gândurile lui Dumnezeu. Toate celelalte sunt
detalii."*
Poeta
exclamă:
"Şi
tu, oglindă veşnică,
Ochi infinit, albastru,
Atoteştiutor!
Atâta frumuseţe mă orbeşte,
Graiul surprins, pe buze-amuţeşte;
Eternitatea nu-ncape-n cuvinte,"
(Cântece... 8)
Împreună
cu Flavia Cosma suntem martori la toate ipostazele mării, de la vijelii
tumultoase până la stări de calm şi pace lăuntrică,
către care tânjeşte orice creator de valoare:
"Când
şi când marea ia forma unui lac,
Transparent şi tandru, învelind corăbii,
Nici un val, nici o undă nu tulbură mătasea verzuie;"
(Cântece... 36)
Uneori, când
autoarea îşi confruntă reacţiile cu cele ale naturii, aceasta îi
oferă un confort sufletesc, o justificare în plus a punctului său de
vedere:
"Nu-i
nici o greutate să fii singur;
Arborii semeţi sunt singuri totdeauna;
Singur e soarele arzător pe cer,
Singură-i pe bolta albastră
Şi luna."
(Cântece... 37)
Precum vedem,
natura are o influenţă enormă asupra stărilor
sufleteşte ale poetei, îi îmblânzeşte tristeţile şi îi
stârneşte energii noi, de o intensitate deosebită. Iar, uneori,
această fascinantă osmoză între poetă şi natură
duce la momente de extaz. Pur şi simplu, poeta, cu o autentică
plăcere şi o măiestrită imaginaţie, tratează
natura ca pe un partener uman, cu care dialoghează, se confruntă, ba
cu sfială, ba cu admiraţie, sau chiar cu un curaj deosebit.
"Valul
mă prinde,
Mă duce în larg;
Va trebui să-i dau ceea ce-mi cere:
Pielea fierbinte,
Sânul de piatră,
Inima zbătându-se-n piept
Înspăimântată.
Valul mă
prinde,
Mă duce departe,
Cu braţul puternic şi ochi de smarald;
Strângându-şi lângă sine
Cetele de fluturi şi îngeri vagabonzi,
Sătulă, marea aşteaptă."
(Cântece... 12)
Capacitatea
Flaviei de a trăi stări de euforie până la extaz, nu reduce cu
nimic puterea lucidităţii sale. Într-un cuvânt, Flavia Cosma este în
aceeaşi măsură romantică şi lucidă. Ea
încearcă să se apropie de esenţa adevărului despre
viaţa zilnică a insulei şi despre condiţia umană în
general, deoarece în mijlocul naturii trăiesc oamenii care o respiră
permanent, o adoră din când în când în momente de scurt răgaz, sau
trec în grabă fără să o observe, copleşiţi de
gânduri şi griji, dar ea, natura, - un dar Dumnezeiesc - , li se oferă
cu puterea sa gigantică şi imensa ei frumuseţe, fără
să le ceară nimic în schimb.
"La
ţărmul acesta
Am venit să m-ascund,
Aici unde nimeni
Nu mă cunoaşte încă,
La umbra durerilor trăite de alţii,
Si a crucilor albe,
Săpate în stâncă."
(Cântece... 19)
Irena Harasimowicz-Zarzecka, PhD